‘Grootste opgave gezondheid ligt binnen onderwijsgebouwen’

 

Door de corona crisis ligt gezondheid binnen alle gebouwen onder een vergrootglas, maar de vastgoed categorie met misschien wel de grootste opgave is het onderwijs.

Dick Vink, een van de pioniers van de WELL-standaard in Nederland en board member van het Blue Building Institute hekelt de ‘belabberde’ omstandigheden waaronder jonge mensen vaak onderwijs krijgen.

Vink, in het dagelijks leven actief met zijn adviesbureau Progam Bouwmanagement, zegt dat door de corona crisis nóg meer helder is geworden hoe belangrijk gebouwen zijn voor onze gezondheid. ‘We brengen 90 % van onze tijd binnen door. Dat is wetenschappelijk onderbouwd. Dat betekent ook dat het accent van de kwaliteit van gezondheid, die je binnen een gebouw doorbrengt, dat die ook onder een vergrootglas ligt.’

 

Meten is weten

Hij hamert op het belang van voortdurende controle van de elementen die de gezondheid beïnvloeden, zoals luchtkwaliteit. Vink zegt dat je daarvoor duidelijke standaarden nodig hebt zoals WELL:  ‘Er wordt ‘on site’, dus daadwerkelijk bij de werkplek en in het gebouw daadwerkelijk gemeten. Wat is bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Meten is weten. Niet alleen voor lucht, maar op een diversiteit van zaken die in de WELL Building Standard zijn vastgelegd.’ 

 

Werkelijke waarde zit in de mensen

Gebouweigenaren en werkgevers zullen zich moeten afvragen wat nu de werkelijke waarde is, zegt Vink. ‘Is dat nu het gebouw waar je inzit, de bak met stenen platweg gezegd, of zijn dat de werkende mensen, de human capital value. Want daar praten we over. Als je kijkt naar het percentage aan salariëring, wat je geeft aan je werknemer om een prestatie te kunnen verwachten, dan is het ook heel logisch dat je de perfecte en juiste werkomgeving gaat maken voor zo’n werknemer.’ 

 

Belabberde lucht in scholen

Nergens is zo’n gezonde omgeving zo belangrijk als in het onderwijs, zegt Vink. Hij hekelt de ‘belabberde omstandigheden’ waaronder kinderen en studerenden hun prestatie moeten leveren. ‘We leven nu eind mei, examentijd.  Altijd stoppen schoolbesturen de examenkandidaten in ruimtes, bijvoorbeeld een school-sporthal, die helemaal niet is ingericht voor bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Dus, het meest belangrijkste moment van een schoolgaand iemand, dat is je eindexamen, ga je dan doen in de meest slechte omstandigheden.’ 

 

Hij raadt als eerste stap aan voor schoolbesturen:  ‘Maak eens een inventarisatie van jouw school. Laat een quickscan uitvoeren. Zodanig dat je ook weet wat er (qua gezondheid, red.) echt aan de hand is binnen de school.’




VOLLEDIGE TEKST INTERVIEW 

 

‘Goedendag allemaal, mijn naam is Paul Wessels, board member van Blue Building Institute. Ik ben erg enthousiast ben hier samen te zijn met Dick Vink, pionier als het gaat om gezonde gebouwen in Nederland. Het leek me ontzettend leuk eens met Dick verder te praten over hoe hij de corona-crisis ervaart en wat zijn belangrijkste observaties zijn. 

 

Mag ik je allereerst vragen, Dick, de wereld is helemaal in de grip van de corona-crisis, en wat je nu eigenlijk wel hoort is: We willen wat meer duidelijkheid over als je het hebt over gezondheid van gebouwen, hoe zit dat nu eigenlijk, wat zijn nu eigenlijk standaarden. Zo’n standaard is bijvoorbeeld WELL. Waarom zijn dergelijke standaarden nu juist zo belangrijk?’

 

Dick Vink: ‘Zoals je zegt, vandaag de dag ligt COVID-19 onder een vergrootglas. Het betreft ons allemaal. Jong, oud, niet-werkende mensen maar bovenal ook werkende mensen. We werken allemaal binnen kantoren, we brengen 90 % van onze tijd binnen door. Dat is wetenschappelijk onderbouwd. Dat betekent ook dat het accent van de kwaliteit van gezondheid, die je binnen een gebouw doorbrengt, dat die ook onder een vergrootglas ligt. Een tool is de WELL Building Standard. Dat is een gids die je kunt gebruiken. Je hoeft niet perse te certificeren, maar je kunt de WELL Building Standard gebruiken als gids voor het gezond maken van de werkplekken van werknemers. Maar bovenal natuurlijk dat jij als werkgever waarborgen hebt dat je op dat moment ook echt daadwerkelijk kan spreken over gezonde werkplekken voor je werknemers. 

 

Paul Wessels: ‘En als je zegt, aantonen dat je echt gezond bent, dan hoor je ook wel: het echt kunnen meten, kunnen controleren en goedkeuren van dat soort informatie wordt ook steeds belangrijker. Kun je uitleggen hoe dat zit?

 

Dick Vink: Ja, dat is ook geborgd in het systeem van de WELL Building Standard. Dat is naast de normale documentatie, de papieren tijger zoals dat heet in de volksmond. Ja, die heb je nodig. Maar er wordt ‘on site’, dus daadwerkelijk bij de werkplek en in het gebouw, dat noemen we in het engels performance verification, daadwerkelijk gemeten. Wat is bijvoorbeeld de luchtkwaliteit, een van de onderdelen van WELL. Meten is weten. Niet alleen voor lucht, maar op een diversiteit van zaken die in de WELL Building Standard zijn vastgelegd. 

 

Paul Wessels: ‘Dit aanhorende, als ik me in de huid van een eigenaar verplaats, die al zoveel moet doen aan duurzaamheid, de regulering rond duurzaamheid is behoorlijk toegenomen, ik denk bijvoorbeeld aan de C-labels voor kantoorgebouwen. Dat komt er allemaal aan. Hoe moet je dan ook nog investeren in gezondheid?

 

Dick Vink: Je zult je voor jezelf als eigenaar en ook als werkgever moeten afvragen wat is nu je ‘value’, van je eigen bedrijf. Is dat nu het gebouw waar je inzit, de bak met stenen platweg gezegd, of zijn dat nou de werkende mensen, de human capital value. Want daar praten we over. Als je kijkt naar het percentage aan salariëring, wat je geeft aan je werknemer om een prestatie te kunnen verwachten, dan is het ook heel logisch dat je de perfecte en juiste werkomgeving gaat maken voor zo’n werknemer. Zodanig ook, dat je er bijna van uit kunt gaan dat de werkprestaties ook beter gaan worden. Of, in een ander geval het ziekteverzuim minder wordt. Dus werkgevers, kijk naar: wat is nou de value van je bedrijf en bij heel veel bedrijven ligt dat op het vlak van de human capital. 

 

Paul Wessels: Ik denk dat het een open deur is om te zeggen dat de corona-crisis dat alleen maar vergroot, deze trend?

 

Dick Vink: Ja, ik denk dat, nogmaals, we praten hier over een wereldwijde pandemie. Dit is nog nooit zo voorgekomen. We zien dat het accent op gezondheid en in zijn totale breedheid belangrijker wordt. Gezondheid speelt thuis, als je naar een restaurant gaat, als je gaat sporten en ook zeer zeker op je werkplek. 

 

Paul Wessels: Als we nou kijken naar de vastgoedmarkt en de vastgoed categorieën die je daar hebt van kantoren, tot winkels, bedrijfspanden maar ook scholen bijvoorbeeld. In jouw praktijk, waar vind jij dat de opgave het meest prangend is, het meest aanwezig op dit moment?

 

Dick Vink: Dat is waar me soms wel heel erg boos over kan maken, dat is het volgende: Dat betreft de scholen. Wij laten vandaag de dag nog altijd onze kinderen en onze jonge studerenden verblijven in soms hele slechte omstandigheden. Terwijl de roep om talent, de goede workforce, toeneemt. Tot in de verre toekomst hebben we die nodig. Kijk eens wat er voor druk er nu ligt op ziekenhuizen, op zorg. Dat betekent handen aan het bed, maar dat betekent ook wel dat je die jonge mensen over vijf, tien jaar moet hebben. Terug naar die scholen: Als je dan ziet dat de kinderen en studerenden in belabberde omstandigheden hun prestatie moeten leveren. Ik zal je voorbeeld geven: we leven nu eind mei, examentijd.  Altijd stoppen schoolbesturen de examenkandidaten in ruimtes, bijvoorbeeld een school-sporthal, die helemaal niet is ingericht voor bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Dus, het meest belangrijkste moment van een schoolgaand iemand, dat is je eindexamen, je wilt je diploma halen, ga je dan doen in de meest slechte omstandigheden. 

Als ik een parallel mag maken naar sporters. We sturen onze olympische sporters toch ook niet volgend jaar naar Tokio dat ze in de meest belabberde omstandigheden gaan trainen. Nee, dat doen ze onder de beste omstandigheden. Waarom zorgen we nou niet dat onze jonge aanwas van de workforce, die we straks keihard nodig hebben, ook onder de beste leeromstandigheden wordt opgeleid. En niet alleen voor de leerlingen. Vergis je niet, dat ook leraren en leraressen daar natuurlijk ook profijt van hebben.

 

Paul Wessels: Zijn er al gemakkelijk stappen te maken voor scholen. Je kunt je afvragen, ze hebben natuurlijk een grote achterstand. Wat zou jij aanraden voor een onderwijsinstelling als eerste stap om te doen?

 

Dick Vink: Als eerste stap zou doen: Maak nou eens een inventarisatie van jouw school. Laat een quickscan uitvoeren. Zodanig dat je ook weet wat er aan de hand is binnen de school. Ofwel, laat een nulmeting maken. En van daaruit, nogmaals meten is weten. Je kunt natuurlijk ook een plan van aanpak opstellen. Vanuit dat plan van aanpak kun je dat budgetteren. Natuurlijk speelt bij scholen budget een enorme rol. Vanuit dat object kun je projecten aansturen. 

Paul Wessels: Ik denk dat we met Dick heel lang kunnen doorpraten over het onderwerp en dat gaan we ook zeker doen de komende periode. Ik hoop dat jullie dit een leuk interview vonden en we nodigen jullie graag uit voor onze volgende sessie met een professional uit de relatie tussen gezondheid en de gebouwde omgeving. En Dick, zeer bedankt voor dit gesprek en tot ziens. 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.